Hejsan!
Jag satt som koordinator för den sista svenska översättningen. Har varit i kontakt med David H. ett antal gånger men han har varit fruktansvärt pressad. Har erbjudit mig att konvertera över de resurser som bl.a. jag och Sören översatte. Vi har en färdig beta för 3.12 som aldrig blev släppt p.g.a. av att den som var europakoordinator inte lyckades öppna upp en betasajt under 2 år. Det som saknades för att hela översättningen skulle vara klar är ett antal sidor i hjälpfilen. P.g.a. av det ointresse som både den förra europakooordinatorn och David H. visade så la jag ner arbetet i malpåse.
Kan berätta lite om vad vi gjorde förra gången. Den förra europakoordinatorn hade utvecklat ett perl-paket för att skapa ett antal textfiler som skulle översättas. Erhöll sedan filer som beijar översatt till svenska, satt sedan och klippte in delar av hans arbete i de nya filerna. Vi började som ett gäng på fem översättare så jag delade upp arbetet i ett antal olika delar där var och en översatte sin del. Från vissa fick man inget arbete tillbaka och från andra blev man tvungen att göra om hälften. När sedan alla textresurser översatts kompilerade jag ihop filerna till språk-dll:en. Gick sedan in med ett resursredigeringsverktyg och formade om vissa dialoger och texter för att de skulle rymmas, gjorde korrigeringar på andra texter som inte rymdes alls, kompilerade om o.s.v.
När jag kommunicerade med David sist så hade han ett verktyg för översättningen i pre-Alfa utförande enligt honom. Eftersom jag är programmeringskunnig frågade jag om inte det ändå var möjligt att få testa verktyget helt utan hans support, därför han hade så mycket att göra vid det tillfället, men fick svaret nej. Jag känner inte för att lämna ut något av översättningarbetet förrän David har kontaktat mig. Att göra arbetet med ett resursredigeringsverktyg från början är en dårskap då allt arbete måste göras om från version till version. Utan tillgång till ett översättningsverktyg från David är det slöseri med energi.
Är dock gärna med i en grupp som har för avsikt att slutföra det påbörjade arbetet.
Hälsningar!
Janne