Dutch Pegasus Mail
Betreft: Folderstructuur plat03

Hallo Phons,

Sorry. Ik was onduidelijk. Ik bedoelde met "niet verplaatst" dat ik het niet na installatie verplaatst heb. Tijdens installatie heb ik echter altijd al een andere locatie voor mijn mail-bestanden opgegeven, nl. D:\PMAIL\MAIL. Het is dus wel verplaatst t.o.v. de standaardinstelling van Pegasus, maar dat is al minstens 10 jaar geen probleem. In de info staat dus: Home mailbox location: D:\PMAIL\MAIL en New mailbox location: D:\PMAIL\MAIL. Ik schreef dat Pegaus niet hangt, omdat er bij staat dat ik niet verder kon vanwege een totaal ontbrekende folderstructuur (na aanbrengen van een top-level naam in HIERARCH.PM). Als Pegasus zou hangen kon ik niets aanklikken. Nu wel en ik kon dus ook afsluiten.

Pegasus werkt altijd correct, start goed op en ik merk nooit problemen. Daarom was ik verbaasd dat mijn folderstructuur weg bleek te zijn. Ik kan op geen enkele manier een fout of probleem aangeven. Zelfs nu niet: alles werkt nog steeds goed, zelfs de aangemaakte regels voor het verplaatsen van inkomende mail werken goed, ook al is de structuur plat.

Het vervelende is alleen dat de structuur plat is. Zo heb ik in een aantal deelstructuren dezelfde namen gebruikt. Bijvoorbeeld onder een Filing Tray hingen een aantal subfolders, waarvan er een "Algemeen" heet. Onder een andere Filing Tray was echter ook een "Algemeen" gemaakt. Nu staan in de platte structuur een aantal van deze "Algemeen" folders onder elkaar. Het werkt goed, omdat ze intern anders heten, maar ik kan ze alleen herkennen aan de mailtjes die er in zitten.

Ik heb je advies opgevolgd en zowel HIERARCH.PM, FOLSTATE.PM en STATE.PMJ verwijderd en hierna Pegasus opnieuw gestart. Gaat allemaal goed. De verwijderde bestanden zijn opnieuw aangemaakt en de structuur ziet er nog precies zo plat uit. Ik laat nog weten wat er gebeurt nadat ik (gedeeltelijk) de structuur heb teruggebouwd.

Pega.

<p>Hallo Phons,</p><p>Sorry. Ik was onduidelijk. Ik bedoelde met "niet verplaatst" dat ik het niet na installatie verplaatst heb. Tijdens installatie heb ik echter altijd al een andere locatie voor mijn mail-bestanden opgegeven, nl. D:\PMAIL\MAIL. Het is dus wel verplaatst t.o.v. de standaardinstelling van Pegasus, maar dat is al minstens 10 jaar geen probleem. In de info staat dus: Home mailbox location: D:\PMAIL\MAIL en New mailbox location: D:\PMAIL\MAIL. Ik schreef dat Pegaus niet hangt, omdat er bij staat dat ik niet verder kon vanwege een totaal ontbrekende folderstructuur (na aanbrengen van een top-level naam in HIERARCH.PM). Als Pegasus zou hangen kon ik niets aanklikken. Nu wel en ik kon dus ook afsluiten. </p><p>Pegasus werkt altijd correct, start goed op en ik merk nooit problemen. Daarom was ik verbaasd dat mijn folderstructuur weg bleek te zijn. Ik kan op geen enkele manier een fout of probleem aangeven. Zelfs nu niet: alles werkt nog steeds goed, zelfs de aangemaakte regels voor het verplaatsen van inkomende mail werken goed, ook al is de structuur plat. </p><p>Het vervelende is alleen dat de structuur plat is. Zo heb ik in een aantal deelstructuren dezelfde namen gebruikt. Bijvoorbeeld onder een Filing Tray hingen een aantal subfolders, waarvan er een "Algemeen" heet. Onder een andere Filing Tray was echter ook een "Algemeen" gemaakt. Nu staan in de platte structuur een aantal van deze "Algemeen" folders onder elkaar. Het werkt goed, omdat ze intern anders heten, maar ik kan ze alleen herkennen aan de mailtjes die er in zitten. </p><p>Ik heb je advies opgevolgd en zowel HIERARCH.PM, FOLSTATE.PM en STATE.PMJ verwijderd en hierna Pegasus opnieuw gestart. Gaat allemaal goed. De verwijderde bestanden zijn opnieuw aangemaakt en de structuur ziet er nog precies zo plat uit. Ik laat nog weten wat er gebeurt nadat ik (gedeeltelijk) de structuur heb teruggebouwd.</p><p>Pega. </p>

Hallo allemaal,

 Zonder enige melding blijkt plotseling mijn (vrij uitgebreide) folderstructuur volledig "plat" te zijn. Dat wil zeggen: alle folders zijn aanwezig en werken goed. Ook het automatisch verplaatsen in de juiste folders van binnenkomende mail werkt prima. Helaas is er slechts één niveau: het eerste. Ook "FilingTray" folders zijn er wel, maar gemuteerd in een normale "Message Folder". Het enige verschil wat ik kan ontdekken is dat mijn mailbox (het top-level) geen naam meer heeft en die kan ik ook niet wijzigen in de oorspronkelijke of willekeurige naam. Ik probeer nu de structuur opnieuw aan te maken, maar dat is een Tantaleskwelling. Het lukt wel, maar ik vraag me af of het verstandig is: er is immers iets misgegaan en dat heb ik nog niet ontdekt.

Heeft iemand een idee wat er aan d ehand is en wat ik er aan kan doen?

Alvast bedankt.

Pega

<p>Hallo allemaal,</p><p> Zonder enige melding blijkt plotseling mijn (vrij uitgebreide) folderstructuur volledig "plat" te zijn. Dat wil zeggen: alle folders zijn aanwezig en werken goed. Ook het automatisch verplaatsen in de juiste folders van binnenkomende mail werkt prima. Helaas is er slechts één niveau: het eerste. Ook "FilingTray" folders zijn er wel, maar gemuteerd in een normale "Message Folder". Het enige verschil wat ik kan ontdekken is dat mijn mailbox (het top-level) geen naam meer heeft en die kan ik ook niet wijzigen in de oorspronkelijke of willekeurige naam. Ik probeer nu de structuur opnieuw aan te maken, maar dat is een Tantaleskwelling. Het lukt wel, maar ik vraag me af of het verstandig is: er is immers iets misgegaan en dat heb ik nog niet ontdekt. </p><p>Heeft iemand een idee wat er aan d ehand is en wat ik er aan kan doen? </p><p>Alvast bedankt.</p><p>Pega </p>

Pega,


Hieronder enkele vragen die je kan onderzoeken en suggesties die misschien tot een oplossing kunnen leiden.
Welke versie van Pegasus Mail gebruik je en welke versie van Windows? Verschijnt nieuwe mail wel goed in je mailbox? Gebruik je IMAP? Heb je een backup van Pegasus Mail?
Het lijkt er het meeste op dat het bestand HIERARCH.PM corrupt is; als je een backup hebt, kan je dit bestand terugplaatsen.
Er zit anders niet veel meer op dan de folderstructuur opnieuw aanbrengen.
 
Je hebt de mailbox niet verplaatst?
Ga naar Help - About Pegasus Mail... - Info... om uit te zoeken wat de locaties zijn van de Home mailbox en New mailbox.
Standaard zijn dit:
Home mailbox location: C:\PMAIL\MAIL\
New mailbox location: C:\PMAIL\MAIL\

Kijk met een bestandsbeheerprogramma of dit ook daadwerkelijk het geval is.
Pas dit anders in Pegasus Mail via Tools - Options... - Mailbox location aan. Dit heeft alleen effect op de huidige identiteit.

<div><div>Pega,</div><div> </div><div> </div><div>Hieronder enkele vragen die je kan onderzoeken en suggesties die misschien tot een oplossing kunnen leiden.</div><div>Welke versie van Pegasus Mail gebruik je en welke versie van Windows? Verschijnt nieuwe mail wel goed in je mailbox? Gebruik je IMAP? Heb je een backup van Pegasus Mail?</div><div>Het lijkt er het meeste op dat het bestand HIERARCH.PM corrupt is; als je een backup hebt, kan je dit bestand terugplaatsen.</div><div>Er zit anders niet veel meer op dan de folderstructuur opnieuw aanbrengen.</div><div> </div><div>Je hebt de mailbox niet verplaatst?</div><div>Ga naar Help - About Pegasus Mail... - Info... om uit te zoeken wat de locaties zijn van de Home mailbox en New mailbox.</div><div>Standaard zijn dit:</div><div>Home mailbox location: C:\PMAIL\MAIL\</div><div>New mailbox location: C:\PMAIL\MAIL\</div><div> </div><div>Kijk met een bestandsbeheerprogramma of dit ook daadwerkelijk het geval is.</div><div>Pas dit anders in Pegasus Mail via Tools - Options... - Mailbox location aan. Dit heeft alleen effect op de huidige identiteit. </div></div>

Hallo Phons,

 Bedankt voor je reactie. Ik begrijp er uit dat de oplossing erg ingewikkeld is.

Ik heb Pegasus 4.61 (de nieuwste?) op XP SP 3. Nieuwe mail verschijnt goed en komt in de New Mail, of onder invloed van de rules in de juiste folder. Geen IMAP, Geen recente backup en Mailbox is niet verplaatst. HIERARCH.PM is gewoon leesbaar in een tekst-editor, alleen begrijp ik de structuur niet. Is ergens een uitleg over dit bestand te vinden? Kan ik hier bijvoorbeeld de naam van mijn mailbox aanpassen (weer terugzetten)?

Ben benieuw of er alsnog een oorzaak (en oplossing) gevonden kan worden.

Groet
Pega.

 

<p>Hallo Phons,</p><p> Bedankt voor je reactie. Ik begrijp er uit dat de oplossing erg ingewikkeld is. </p><p>Ik heb Pegasus 4.61 (de nieuwste?) op XP SP 3. Nieuwe mail verschijnt goed en komt in de New Mail, of onder invloed van de rules in de juiste folder. Geen IMAP, Geen recente backup en Mailbox is niet verplaatst. HIERARCH.PM is gewoon leesbaar in een tekst-editor, alleen begrijp ik de structuur niet. Is ergens een uitleg over dit bestand te vinden? Kan ik hier bijvoorbeeld de naam van mijn mailbox aanpassen (weer terugzetten)? </p><p>Ben benieuw of er alsnog een oorzaak (en oplossing) gevonden kan worden.</p><p>Groet Pega. </p><p> </p>

Pega,


De laatst verschenen versie van Pegasus Mail is 4.63, zie eventueel 

http://www.pegasusmail.nl/ 

Als je een heel complexe folderstructuur hebt, zou je kunnen besluiten om het bestand HIERARCH.PM te openen in vb. Kladblok en alle regels met daarin 'Name_Unavailable', te verwijderen.
Dit doe je ook met Pegasus Mail gesloten en nadat je een kopie van HIERARCH.PM hebt gemaakt.
Als dit alles géén soelaas biedt, plaats dan eventueel het originele HIERARCH.PM terug.

HIERARCH.PM This file contains the information about the individual settings and profile for each folder. The sort order, the unique folder id, not only for the actual mounted mailbox but for all mailboxes once mounted are stored in this ASCII databasese file.

FOLSTATE.PM When available, this file indicates that the folders mentioned were open at the last shutdown. This file is saved at shutdown and rebuild at startup from information in the hierarch.pm file.

Wellicht kom je met bovenstaande informatie verder.

Pega, De laatst verschenen versie van Pegasus Mail is 4.63, zie eventueel  <a href="http://www.pegasusmail.nl/">http://www.pegasusmail.nl/</a>  <div>Als je een heel complexe folderstructuur hebt, zou je kunnen besluiten om het bestand HIERARCH.PM te openen in vb. Kladblok en alle regels met daarin 'Name_Unavailable', te verwijderen.</div><div>Dit doe je ook met Pegasus Mail gesloten en nadat je een kopie van HIERARCH.PM hebt gemaakt.</div><div>Als dit alles géén soelaas biedt, plaats dan eventueel het originele HIERARCH.PM terug. HIERARCH.PM<span class="Apple-tab-span" style="white-space:pre"> </span>This file contains the information about the individual settings and profile for each folder. The sort order, the unique folder id, not only for the actual mounted mailbox but for all mailboxes once mounted are stored in this ASCII databasese file. FOLSTATE.PM<span class="Apple-tab-span" style="white-space:pre"> </span>When available, this file indicates that the folders mentioned were open at the last shutdown. This file is saved at shutdown and rebuild at startup from information in the hierarch.pm file.</div><div> Wellicht kom je met bovenstaande informatie verder. </div>

Hallo Phons,

 

Bedankt voor je info. 

Ik heb Pegasus nu op versie 4.63. Ik heb gekozen voor volledig nieuwe installatie. Na opstarten heeft hij zelf mijn mailbox teruggevonden (die staat bij mij gescheiden van het programma op een andere schijf i.v.m. backup en veiligheid).

Deze update-installatie heb ik uitgevoerd omdat bleek dat mijn noeste arbeid van  opnieuw aanbrengen van mijn folderstructuur weer terug naar af was: slechts enkele folders waren als Filing Tray blijven staan met slechts enkele subfolders. Voor het overige waren alle folders (zowel nieuw gemaakte als opnieuw verplaatste en zowel Filing Tray als Message Folder) weer terug op het root-niveau als Message Folder. Een hele platte structuur dus. Er is dus nog steeds sprake van een onbekend probleem.

De structuur is niet ingewikkeld, maar wel erg uitgebreid en in sommige gevallen tot wel 4 niveau's diep. Het gaat in totaal om ca. 275 folders. Is dat teveel?

Ik heb geprobeerd om het top-level (staat nu zonder naam in HIERARCH.PM) te hernoemen in  de oorspronkelijke naam. Pegasus start daarna op en hangt niet, maar laat geen enkele folder dus ook geen enkel bericht zien. In HIERARCH.PM staat heel veel "My Mailbox" vermeld. Die naam ken ik niet en ik weet ook zeker dat ik nooit deze of een dergelijke naam heb gegeven. Aan geen enkel mailbox en geen enkele folder. De oude HIERARCH.PM maar weer teruggezet: liever een platte structuur dan helemaal geen!

Ik heb alle regels  met "Name_Unavailable" verwijderd (slechts 9 stuks) en dat levert geen zichtbaar of merkbaar verschil op: dezelfde platte structuur verschijnt. Ik zal enkele folders opnieuw gaan verplaatsten en kijken of dat blijvend is. Waar komt dit "Name_Unavailable" vandaan?

Wat mij verbaast is dat er geen enkele wijziging heeft plaatsgevonden aan mijn OS of andere zaken. Zelf Pegasus liep dus tweehonderdste puntjes achter... In goed Nederlands: 'Out of the blue' is mijn folderstructuur verdwenen, maar alles werkt verder prima. Handmatig herstel blijkt een dag later alweer ongedaan te zijn gemaakt. Er moet ergens een verandering hebben plaatsgevonden, maar waar en welke? Ik gebruik AVG en een firewall. Moet ik eens gaan kijken in het internationale forum?

Pega

<p>Hallo Phons,</p><p> </p><p>Bedankt voor je info. </p><p>Ik heb Pegasus nu op versie 4.63. Ik heb gekozen voor volledig nieuwe installatie. Na opstarten heeft hij zelf mijn mailbox teruggevonden (die staat bij mij gescheiden van het programma op een andere schijf i.v.m. backup en veiligheid). </p><p>Deze update-installatie heb ik uitgevoerd omdat bleek dat mijn noeste arbeid van  opnieuw aanbrengen van mijn folderstructuur weer terug naar af was: slechts enkele folders waren als Filing Tray blijven staan met slechts enkele subfolders. Voor het overige waren alle folders (zowel nieuw gemaakte als opnieuw verplaatste en zowel Filing Tray als Message Folder) weer terug op het root-niveau als Message Folder. Een hele platte structuur dus. Er is dus nog steeds sprake van een onbekend probleem. </p><p>De structuur is niet ingewikkeld, maar wel erg uitgebreid en in sommige gevallen tot wel 4 niveau's diep. Het gaat in totaal om ca. 275 folders. Is dat teveel?</p><p>Ik heb geprobeerd om het top-level (staat nu zonder naam in HIERARCH.PM) te hernoemen in  de oorspronkelijke naam. Pegasus start daarna op en hangt niet, maar laat geen enkele folder dus ook geen enkel bericht zien. In HIERARCH.PM staat heel veel "My Mailbox" vermeld. Die naam ken ik niet en ik weet ook zeker dat ik nooit deze of een dergelijke naam heb gegeven. Aan geen enkel mailbox en geen enkele folder. De oude HIERARCH.PM maar weer teruggezet: liever een platte structuur dan helemaal geen!</p><p>Ik heb alle regels  met "Name_Unavailable" verwijderd (slechts 9 stuks) en dat levert geen zichtbaar of merkbaar verschil op: dezelfde platte structuur verschijnt. Ik zal enkele folders opnieuw gaan verplaatsten en kijken of dat blijvend is. Waar komt dit "Name_Unavailable" vandaan? </p><p>Wat mij verbaast is dat er geen enkele wijziging heeft plaatsgevonden aan mijn OS of andere zaken. Zelf Pegasus liep dus tweehonderdste puntjes achter... In goed Nederlands: 'Out of the blue' is mijn folderstructuur verdwenen, maar alles werkt verder prima. Handmatig herstel blijkt een dag later alweer ongedaan te zijn gemaakt. Er moet ergens een verandering hebben plaatsgevonden, maar waar en welke? Ik gebruik AVG en een firewall. Moet ik eens gaan kijken in het internationale forum? </p><p>Pega </p>

 

Pega,

Je schrijft: "mailbox teruggevonden (die staat bij mij gescheiden van het programma op een andere schijf i.v.m. backup en veiligheid)."; eerder schreef je: "....... en Mailbox is niet verplaatst."

Heb je onderstaande gecontroleerd?

Ga naar Help - About Pegasus Mail... - Info... om uit te zoeken wat de locaties zijn van de Home mailbox en New mailbox.
Standaard zijn dit:
Home mailbox location: C:\PMAIL\MAIL\
New mailbox location: C:\PMAIL\MAIL\

Kopieer anders de (volledige) informatie onder Info en plak dat in je antwoord.

Bij jou moet bij: 'New mailbox location' dan ook iets anders staan; is dat het geval?
Heb je gecontroleerd of wat er bij Home- en New mailbox location staat, dat ook onder verkenner (bestandsbeheer) zo is te zien?

Pegasus Mail start steeds zonder probleem op? Deze vraag, omdat je hierboven schrijft: "Pegasus start daarna op en hangt nièt", waaruit je zou kunnen concluderen dat dat eerder wèl het geval was ....
Ik heb je daarover niet gehoord maar als dat zo is, is er wellicht iets anders aan de hand.

Geef eerst informatie op de vragen hierboven, voordat je verder gaat met onderstaande oplossing.

Wat je kan proberen is (nadat je hiervan eerst een backup hebt gemaakt) om STATE.PMJ en HIERARCH.PM te verwijderen; Pegasus Mail maakt dan geheel nieuwe bestanden (welliswaar plat) aan. Je zou dan daarna wat folderstructuur aan kunnen brengen en dan controleren of die blijft; dit voordat je de gehele folderstructuur aanmaakt en deze verdwijnt.

 

 

<p> </p><p>Pega, Je schrijft: "mailbox teruggevonden (die staat bij mij gescheiden van het programma op een andere schijf i.v.m. backup en veiligheid)."; eerder schreef je: "....... en Mailbox is niet verplaatst." Heb je onderstaande gecontroleerd?</p><p>Ga naar Help - About Pegasus Mail... - Info... om uit te zoeken wat de locaties zijn van de Home mailbox en New mailbox. Standaard zijn dit: Home mailbox location: C:\PMAIL\MAIL\ New mailbox location: C:\PMAIL\MAIL\ Kopieer anders de (volledige) informatie onder Info en plak dat in je antwoord. Bij jou moet bij: 'New mailbox location' dan ook iets anders staan; is dat het geval? Heb je gecontroleerd of wat er bij Home- en New mailbox location staat, dat ook onder verkenner (bestandsbeheer) zo is te zien? Pegasus Mail start steeds zonder probleem op? Deze vraag, omdat je hierboven schrijft: "Pegasus start daarna op en hangt nièt", waaruit je zou kunnen concluderen dat dat eerder wèl het geval was .... Ik heb je daarover niet gehoord maar als dat zo is, is er wellicht iets anders aan de hand. Geef eerst informatie op de vragen hierboven, voordat je verder gaat met onderstaande oplossing. Wat je kan proberen is (nadat je hiervan eerst een backup hebt gemaakt) om STATE.PMJ en HIERARCH.PM te verwijderen; Pegasus Mail maakt dan geheel nieuwe bestanden (welliswaar plat) aan. Je zou dan daarna wat folderstructuur aan kunnen brengen en dan controleren of die blijft; dit voordat je de gehele folderstructuur aanmaakt en deze verdwijnt.</p><p> </p><p> </p>
live preview
enter atleast 10 characters
WARNING: You mentioned %MENTIONS%, but they cannot see this message and will not be notified
Saving...
Saved
With selected deselect posts show selected posts
All posts under this topic will be deleted ?
Pending draft ... Click to resume editing
Discard draft